سفارش تبلیغ
صبا ویژن
راه خون

اظهارات  رییس جمهور در جمع مردم زنجان مبنی بر اینکه باید از کربلا درس تعامل و مذاکره آموخت، اگرچه با واکنش های فراوانی در افکار عمومی همراه بوده اما به نظر می رسد می توان از ابعاد دیگری نیز به این اظهارات توجه کرد.

 آقای روحانی در سفر استانی به زنجان، در بخشی از سخنان خود در جمع مردم این شهر گفت: "درس کربلا هم درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین می‌باشد."

البته برداشت از سخنان روحانی آزاد است اما آنچه که به ذهن می رسد چند چیز است :

1-آقای روحانی در حالی  این مطالب را بیان می کنند که خود را یک حقوق دان می دانند و می دانید که در اصطلاح حقوقی تعامل و مذاکره یعنی اینکه انسان سر یک موضوع امتیازاتی را به طرف مقابل بدهد و در عوض امتیازاتی را  بگیرد اما اینکه امام حسین (ع) چگونه مذاکره کرد که نتیجه اش شعار هیهات من   ظله شد سوالی است که باید از خود ایشان پرسید شاید منظور ایشان این است که درس مذاکره ی امام حسین (ع) این است که مذاکره با شیطان صفتان معنایی  ندارد.

2-برداشت بعدی این است که آقای روحانی بدنبال آماده کردن فضای افکار عمومی برای پذیرش نتیجه ی بی نتیجه بودن مذاکرات ژنو است.چرا که این روزها آنچه که اشتون و جان کری در رسانه ها به خصوص BBC اعلام  می کنند حاکی از این است که مذاکرات به نتیجه نمی رسد یا اینکه باید تمدید شودو تحریم ها همچنان باقی است.

3-البته این برداشت سوم را خودم شخصا قبول ندارم و دوست نداشته و ندارم اینجا بیان کنم ،امابه هر حال  برداشت سوم این است که ایشان پروژه ی تردید و شبه افکنی (خواسته یا ناخواسته) در حادثه ی عاشورا را رقم زدند چرا که این روزها به وضوح می بینیم عده ای در حال شرح این موضوع یعنی مذاکره ی امام حسین (ع) با عمر بن سعد و ... هستند.

4-چسباندن مذاکرات امام حسین (ع) با مذاکرات تیم هسته ای روحانی ، این برداشت را می شود طنز سیاسی نامیدچرا که اصلا امام حسین (ع) قیام کرد نه مذاکره! البته امام حسین (ع) در حادثه ی کربلا سخنرانی و گفت و گو هایی کردند که نمی شود به این سخنرانی ها و گفت و گو ها گفت مذاکراه، حال که عده ای دوست دارند به این نصایح  امام حسین (ع) مذاکره بگویند ما مشکلی نداریم، برای مثال می توان به دعوت امام حسین (ع) از زهیر نام بردکه زهیر ابتدا از به خدمت رسیدن در حضور امام واهمه داشت اما بعد از آنکه همسرش او را نهیب کرد به حضور حضرت رسید و ضمن گفت و گوی کوتاهی با امام حسین (ع) از یاران آن حضرت شد.

5--آقای روحانی از آنجایی که سخنور هم هستند همین طور فی البداهه این جمله را عرض کردند و هیچ منظور و برداشت خاصی هم نداشتند چراکه ایشان هی دائم در حال مذاکره و تعامل سازنده با جهان! هستند و این فی البداهه آمدن این جمله هم بخاطر نزدیک شدن به ماه محرم است.

6-جدای از اینکه هر کس چه برداشتی می کند ما از رئیس جمهور محترم می خواهیم که دیگر از این اظهارات عجیب و غریب نفرمایند چرا که ما  با کسی شوخی نداریم.

 

 


موضوع مطلب :
ارسال شده توسط ابراهیم جعفری در ساعت 10:29 صبح | نظر