سفارش تبلیغ
صبا ویژن
راه خون

 

متاسفانه در سال های اخیر ما شاهد افت تحصیلی در بین دانش آموزان هستیم که این افت تحصیلی زنگ خطری است که اگر بدان توجه نکنیم در آینده ای نچندان دور کشور با فاجعه ای روبرو می شود که به آسانی قابل جبران نیست.اما انچه در این یادداشت به آن اشاره میکنیم دلایل افت تحصیلی(از دیدگاه نگارنده) در شهرمان جبالبارز است .

یکی از دلایل افت تحصیلی وجود مدارس خاص یعنی مدارس نمونه دولتی ها و استعداد های درخشان چرا که با وجود این مدارس ، دانش آموران درس خوان از سایر مدارس جمع آوری میشوند و در یک جا متمرکز میشوند نتیجه چنین اقدامی این می شود که فضای  سایر مدارس را از درس خوانی و احساس مسئولیت به فضایی تبدیل میکنیم که دانش آموزان بیخیال وبی مسئولیت جو غالب کلاس را میگیرند در نتیجه در چنین کلاس هایی آنچه که ارزش می شود دغل بازی و اصطلاحا پیچاندن معلمان و مدرسه است.

همچنین وجود این مدارس باعث تمرکز ناعادلانه امکانات آموزشی در یک جای خاص می شود که این موضوع دلیل اولی را که اشاره شد تقویت می کند.

دلیل بعدی در افت تحصیلی وجود معلمان بیخیال ، کم سواد و ... در مدارس است که متاسفانه با این ها هیچ گونه بر خوردی هم صورت نمی گیرد مثلا در همین جبالبارز به گفته ی چند تن از دانش آموزان معلمی در کلاس درس از ابتدا تا آخر با تلفن صحبت میکندو از دانش آموزان هم میخواهد که بروند برایش کارت شارژ بخرند .خوب عذز چنین معلمی را باید بخواهید و برخورد جدی با ایشان بشود که متاسفانه تساهل و تسامح و همچنین قوم خیش بازی در بین مسئولان ما مانع از برخورد جدی با متخلفان میشود.

دلیل بعدی عدم پیگری ها و حساسیت های والدین نسبت به مسائل آموزشی فرزندانشان است. بارها دیده شده است که والدین اصلا نمیدانند فرزندانشان در چه مقطع تحصیلی درس میخوانند.

دلیل دیگری که میتوان اشاره کرد حضور استفاده ی غیر صحیح از شبکه های اجتماعی با تلفن همراه و رایانه ها است که وقت بسیار زیادی از دانش آموزان را میگیرد.

یکی دیگر از دلایلی که شاید کمتر کسی به آن اشاره کرده باشد گوش دادن آهنگ ها است . با توجه به شرایط سنی دانش آموزان آهنگ ها بر احساسات دانش آموزان تاثیر نامطلوب میگذارد. اگر بخواهم خلاصه عرض کنم این است که  آهنگ ها باعث میشوند تا دانش آموزان وارد یک " هپروت فکری " بشوند و عقل منطقی را از دست بدهند.

*درست است که  ما در کنکور هر سال رتبه های خوب هم داریم اما منظور ما بررسی کلی از از وضعیت تحصیلی تمامی دانش آموزان است.

ابراهیم جعفری

 

 

 


موضوع مطلب :
ارسال شده توسط ابراهیم جعفری در ساعت 7:46 عصر | نظر