سفارش تبلیغ
صبا ویژن
راه خون

 

وقتی رفقای جیرفتی هم وارد میدان هنر می شوند :

 

به گزارش سلام جنوب، مستند "درعلی" ساخته امیرحمزه مشایخی مستند ساز جیرفتی امسال به بخش مسابقه جشنواره مردمی عمار راه یافته است که حضور ایشان در جشنواره مردمی عمار بهانه ای شد تا با این هنرمند مصاحبه ای داشته باشیم.

مستند دُر علی،  یک فیلم کوتاه است که کارگردان طی این فیلم با گرفتن نماهای مختلف از زندگی یک خانواده، سعی کرده گوشه ای از سادگی و صمیمیت و بی آلایشی را در روزگار مصرف‌زدگی و تجمل‌گرایی به تصویر بکشد.

امیر حمزه مشایخی (5)

امیر حمزه مشایخی به گفته خود برای سوژه یابی اولین ساخته اش، به اطراف خود نگاه کرده و از میان این همه موضوع و ایده و سوژه جذاب، زندگی بکر یکی از خویشاوندان خود را انتخاب کرده است.

بیشتر ثانیه های فیلم را نماهای بسته ای تشکیل می دهند که به دور از هر نوع مکالمه و توضیح و تحلیلی، انبوه زلالی و پاکی و عشق را به رخ مخاطب می کشد تا شاید به قدر ارزنی از سوز اندوه عادت‌زندگی روزگار آدمیان بکاهد و ما را در چهارراه بیراهه ها به سوی مسیر فطرتمان رهنمون کند.

 

شاید بلندترین و گل‌درشت‌ترین جمله این فیلم صامت این باشد که عشق، ادا و عادت و هوس نیست که صرفا خلاصه در هیجان و روزمرگی و تکرار باشد. عشق یعنی جوشش هر روزه. عشق شاید درخشش انسانیت در ظلمانی ترین لحظات باشد. یا شاید عشق، وفادار بودن در ساعات بی حوصلگی و احساس مسئولیت در سخت ترین روزها باشد.

مدت زمان این فیلم که در ساردوئیه ساخته شده 10 دقیقه است. دُر علی اولین تجربه کارگردانی امیرحمزه مشایخی است. دُر علی به نوعی تمرین مشایخی برای ورود جدی به عرصه هنر سینماست.

وی در خصوص هدف تولید مستند "در علی" گفت: تصویری که از جنوب کرمان در جامعه وجود دارد تصویر مناسبی نیست اما من در این مستند تلاش کردم این تصویر را در ذهن مردم تغییر دهم.

امیرحمزه مشایخی ادامه داد: داستان این مستند حول محور زندگی یک پیرمرد می چرخد که تلاش زیادی در زندگی انجام میدهد.

کارگردان و تهیه کننده  مستند "در علی" دلیل شرکت در جشنواره عمار را برای ما اینگونه بازگو کرد: من با شناخت کامل برای این جشنواره اثری ارائه دادم، چون متوجه شدم این جشنواره با تفکر و عقیده من بسیار نزدیک است و این جشنواره را از خودم می دانستم.

وی در ادامه گفت: جشنواره عمار یک جشنواره مردمی است چرا که در جشنواره های دیگر برای فیلم سازان شهرستانی ارزش زیادی قائل نمی شوند ولی در این جشنواره همه فیلم سازان در تمامی سطح ها می توانند شرکت کنند.

کارگردان این مستند سطح جشنواره را بسیار خوب دانست و اظهار داشت :  من نسبت به شناختی که از جشنواره عمار دارم به طور قطع می توانم بگویم امسال بهتر از سال پیش بوده است.

مشایخی در پایان گفت:امیدوارم مستند ساخته شده توسط من در شهرستان های مختلف به ویژه در کرمان اکران شود.

لازم به ذکر است امیر حمزه مشایخی از اعضای کانون فرهنگی مشکات اندیشه جیرفت است که قبلا در زمینه عکاسی نیز فعالیتهایی داشته و عکسهای زیبای آن در وبلاگ "لنز ثاقب" ثبت است و در دوشب گذشته نیز در برنامه های زنده رادیو گفتگو و سینما مردم شبکه چهار سیما حضور پیدا کرده است.

امید است دستگاه های متولی فرهنگ با حمایت از تولیدات فرهنگی(که از اصلیترین ابزار های پیشرفت فرهنگ است) زمینه رشد و ارتقا استعداد های این حوزه را فراهم نمایند.

امیر حمزه مشایخی (1)

 

 

 

 


موضوع مطلب :
ارسال شده توسط ابراهیم جعفری در ساعت 9:26 صبح | نظر